پایگاه اینترنتی آخرین بت شکن

محمدرضا محمدزاده پنج شنبه 30 آذر 1391 19:36 ::

 

313

در روايات فراواني گفته شده است: «تعداد ياران خاصّ حضرت مهدي‏عليه السلام 313 تن است». اين عدد نيز مانند بسياري از اعداد ديگر، داراي رمز و رازهايي است که بر ما پنهان و پوشيده است. با توجّه به رواياتي که اين عدد در آنها به کار رفته؛ مي‏توان به موارد ذيل اشاره کرد:­     >ياران حضرت طالوت >پيامبران مرسل >ياران پيامبر در جنگ بدر>ياران خاص مهدي هنگام ظهور

ياران حضرت طالوت

امام باقرعليه السلام ذيل آيه شريفه «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنّي» [1] فرمود: «فَشَرِبُوا مِنهُ اِلاّ ثَلاثِمأة وَثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً...» [2] ؛ «پس همه کساني که آزمايش شدند تخلف کردند و تنها موفقين از اين آزمايش 313 تن بودند».

پيامبران مرسل

امام جوادعليه السلام در نوشته‏اي به عبدالعظيم حسني مرقوم فرمود: «خداوند - تعالي - 124 هزار پيامبر فرستاد که مرسلين از ايشان 313 تن بودند.

ياران پيامبر در جنگ بدر

طبق نظر مشهور آن است که ياران پيامبرصلي الله عليه وآله در جنگ بدر، 313 تن بوده‏اند.

ياران خاص مهدي (عج) هنگام ظهور

در اين باره روايات فراواني وجود دارد که تنها برخي از آنها از اين قرار است:

«... آن گاه پيشواي دين و امام مسلمين آنها را به سوي خود فرا مي‏خواند، و خداوند طبق مشيت خود آنان را گرد مي‏آورد، آن گاه تعداد 313 تن از اقطاب و اکناف جهان به سوي او مي‏شتابند». [1] .

امام باقرعليه السلام فرمود: «ياران قائم 313 تن هستند، که برخي از فرزندان عجم (غير عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده مي‏شوند و برخي از آنها در حالي که در رختخواب خود خوابيده‏اند، از رختخواب برده مي‏شوند و در مکه بدون وعده قبلي به محضر آن حضرت مي‏رسند». [2] .

از برخي روايات استفاده مي‏شود: «پنجاه تن از اين تعداد زنان هستند». [3] .

ايشان پس از بيعت اوّلين بيعت کننده؛ يعني، فرشته وحي (جبرئيل) با آن حضرت بيعت خواهند کرد.

امام صادق‏عليه السلام در وصف اين افراد فرموده است: «گويا به قائم مي‏نگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش - که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند - در اطراف او مي‏باشند. آنان پرچمداران و حاکمان خداي تعالي بر خلقش در زمين هستند...». [5] .

همان گونه که اشاره شد، در تشکيل هسته اصلي آن پيکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نيز نقش دارند و طبق تعبير برخي از احاديث، حدود پنجاه زن، از ياران اصلي امام و همراه هسته مرکزي آن قيام مي‏باشند. اين موضوع دو نکته را روشن مي‏سازد:

1. زنان که در طول تاريخ از حقوق خويش محروم بودند و شخصيت آنان تحقير گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصيت واقعي خويش را باز خواهند يافت و به عنوان کارگزاران اصلي تحوّل عظيم، در جامعه جهاني شرکت خواهند داشت. اين موضوع اهميت ويژه‏اي دارد که ارزش واقعي و پايه قدرت و توانمندي نوع زن و ارزشيابي استعدادهاي او را - در صورتي که خود را ساخته باشد - مشخص مي‏سازد.

2. زنان اگر در جهاد و رويارويي مستقيم شرکت نکنند، در ديگر پست‏ها و مسؤوليت‏ها و سازندگي‏ها، مي‏توانند مشارکت داشته باشند. همچنين در گسترش فرهنگ اسلامي، تبيين خطوط اصلي دين، آموزش معارف الهي و جايگزين ساختن معيارها و اصول انقلاب مهدوي‏عليه السلام، مي‏توانند کارآمد باشند و نقش‏هاي اصلي و برجسته‏اي را برعهده گيرند. در مسائل پشت جبهه و ديگر مسائل اجتماعي، فرهنگي و تربيتي نيز مي‏توانند نقش سازنده‏اي داشته باشند.

امام باقرعليه السلام مي‏فرمايد: «... به خدا سوگند 313 تن از مردان نزد او مي‏آيند، که با آنان پنجاه زن نيز هستند...». [6] .

اين موضوع والايي مقام زن و حد بالاي رشد و تکامل او را روشن مي‏سازد. اثر تربيتي اين موضوع مهم،

در جامعه کنوني - که جامعه منتظر است - مي‏تواند خودآيي زنان و بازشناسي توان رشد و بازيابي شخصيت آنان باشد. براي شرکت در آن دگرگوني و انقلاب بزرگ و جهاني، زنان از هم اکنون بايد با معيارهاي دقيق اسلامي و اخلاقي، شخصيت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل يابند، و بدانند که هم اکنون و در آينده، مسؤوليت‏هاي بزرگي بر عهده دارند، و در آينده نقش‏هاي اصولي‏تري را به انجام خواهند رسانيد. پس ناگزير از هم اکنون به شناخت دقيق و درست اسلام بپردازند و در تربيت خويش بکوشند تا پيش از ظهور، در جامعه زنان منتظر قرار گيرند، و در دوران ظهور شايستگي شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعي حق را داشته باشند. [7] .



مطالب تصادفی



313
تعداد بازدید:<-PostHit->

قلم
تعداد بازدید:<-PostHit->

آرماگدون
تعداد بازدید:<-PostHit->

انتظار در دیگر ادیان
تعداد بازدید:<-PostHit->

مطالب مرتبط



<-PostTitle->
تعداد بازدید:<-PostHit->

مطالب پر بازدید



قلب خون مهدی (عج)
تعداد بازدید:14193


سریال ضد اسلامی عمر فاروق
تعداد بازدید:6205


سرداب سامرا
تعداد بازدید:4724


خونین جگر
تعداد بازدید:4710


مدل گوشی شما چیست؟
تعداد بازدید:4310
صلوان یادت نره!!!!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: